måndag 23 november 2009

Ivägmotad från vården

Återigen läser jag om ett litet barn som varit svårt sjuk i svinis. När de ringer sjukvårdsupplysningen får de rådet att avvakta. De följer sin magkänsla och åker in ändå. Tack och lov. Barnet läggs i dropp och respirator.
Jag har funderat över varför vården så ofta vill mota bort dem som ringer. Såhär tror jag: Det är så många, så många som ringer i onödan. Och somliga ringer inte ens, utan de åker till akuten. I onödan. Jag har hört siffror som att 90 procent kommer i onödan.
Men vad beror det på??? Varför kan vi inte försöka bli friska på egen hand? Varför är vi så osäkra? Eller handlar det om tid? Vi har inte tid och ro att stanna hemma tills vi blir friska, så vi måste till doktorn för att få medicin fort, fort, så vi kan gå tillbaka till jobbet?
Jag vet inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar