fredag 17 februari 2012

Uttag medges ej

Jag var och handlade för 75 kronor. Drog mitt kort.
- Uttag medges ej.
WTF??? Jag VET att jag har pengar på kortet. Ja ja. Drar fram nästa kort.
- Uttag medges ej.
- Det måste vara nåt fel, sa jag. Jag VET att jag har pengar på båda korten.
För en kort sekund hann jag tänka "Skimmad? Nä, men inte på båda korten. Kapat konto?"
Expediten ler, och jag ser att hon tycker synd om mig, som TROR att jag har pengar. Hon har varit med om det här förut. Överlägset förklarar hon att de aldrig har fel på kortapparaten.
För ovanlighetens skull har jag en 100-lapp, så det löser sig.
Men jag ska i väg och helghandla. Sätter mig i bilen, loggar in på banken. 31 000 kronor! (har nyss fått en summa, det hör inte till vanligheterna denna tid i månaden). Kollar det andra också, för säkerhets skull. 2 500 kronor.
Jag har lust att gå in till expediten och visa henne, men det gör jag inte.
Jag åker till en annan affär och kan betala.
Och har lust att ringa den överlägsna expediten. Men det gör jag inte.
Vad ville jag med det här då? Äh, inget mer än att: varför är en del så överlägsna och säkra på att de har rätt? Så till den milda grad att jag som vet, blir osäker?

2 kommentarer:

  1. Tips från coachen:
    Skaffa en app till din bank. Jag loggar in där på 3 sek och skulle kunna BEVISA att jag faktiskt har pengar.
    ... MEN tyvärr, så händer det där ju ständigt mig. Ständigt, och då är det tyvärr så att apparaten har rätt. "Kortköp medges fan inte den här gången heller", borde det stå på mina meddelanden.

    SvaraRadera
  2. Jag har en app. Men den där expediten hade väl inte förstått sig på den ;)
    Ha ha. Det händer aldrig mig. Hälsningar från Fru Ordning & Reda ;)

    SvaraRadera