torsdag 22 mars 2012

Var sitter minnena?

Vi ska flytta från 200 kvm till typ 75. Det betyder att vi måste göra oss av med ungefär 1/3 av vårt hem. Det går bra. Jag är ganska osentimental när det kommer till saker. Och ett hus är ett hus, inte ett hem. Hemmet är där jag bor, och det blir snart något annat. 
Min kompis var på semester med sin 7-åring. Sista dagen frågade han:
- Vill du köpa en souvenir härifrån?
- Vad är en souvenir?
- Det är som ett minne från den här platsen.
- Man kan väl inte köpa minnen!
Så himla smart unge!
Minnena sitter i våra hjärnor och hjärtan, inte i en grej. 

6 kommentarer:

  1. Det var klokt sagt av den lille. Jag är också väldigt osentimental när det kommer till prylar. "Whereever I lay my hat, that's my home".

    SvaraRadera
  2. Ja, klokt barn och klok du! :-)
    Har ni fått sålt?
    Jag hjälper gärna till att tömma! ;-)

    SvaraRadera
  3. Tack, tack. Budgivning pågår. Otroligt spännande! Vad behöver du? 2 vilfåtöljer i rotting? 90 cm säng? Litet datorbord? Kontorsstol? Lampor? Gardiner? Dukar? Mattor? Jag har ALLT.

    SvaraRadera
  4. Jag för en ojämn kamp mot mina prylar. Jag har ju flyttat en del genom hela livet, men nu har jag bott på samma plats i snart tio år. Jag har rensat, jag har rensat och jag har rensat. Nu har jag flera lager igen och har bestämt två saker. 1. Alla kläder som jag inte använder ska bort. 2. Jag ska märka upp alla böcker jag inte nödvändigtvis vill ha kvar och skicka ut i världen på Bookcrossing.

    När jag gjort det, är det porslinets tur. Vem behöver flera uppsättningar av allt? Inte jag i alla fall. Jag har passerat stadiet när jag köpte nytt porslin som skulle passa temat för middagen sedan länge.

    Jag bor ju på Ålidhem och har funderat över varför det ine är loppis där i början av september. Tänk så mycket återbruk man skulle kunna åstadkomma då!

    SvaraRadera
  5. Bravo! Jag har bestämt "en bok in, en ut". Och i klädväg gör jag som du. Säljer märkeskläder och skänker resten. Det är en befrielse.
    När det gäller loppisar: jag älskar dem! MEN, på senare år har det blivit problem. 1. Du kan sällan göra fynd, för alla är så medvetna nu. 2. Fler vill sälja än köpa. Det är mycket jobb och lite pengar att fixa en loppis, så jag börjar tappa orken för det. Men DU kan väl ordna en loppis! Jag kommer!

    SvaraRadera