söndag 1 januari 2012

Om konsten att låta andra gråta

Jag är en lipsill utan dess like. Jag känner ingen annan som gråter lika lätt, och lika ofta, som jag. Några är i närheten, men inte i samma division som jag. Ju äldre jag blir, desto mindre gör det mig. Det är faktiskt väldigt sällan jag känner att det är hemskt, pinsamt, opassande eller något annat. Men. Det tycks däremot många andra tycka. De vet inte vad de ska göra och vad de ska säga.
Nu ska jag lära er vad ni INTE ska göra: Rusa inte fram och lägg en hand på axeln och säg "såja, såja". Säg inte "Förlåt, vi behöver inte prata mer om det här". Byt inte samtalsämne. Börja inte själv berätta om något liknande.
Nu ska jag lära er vad ni ska göra: Säg ingenting. Låt den som gråter, gråta klart. Har du en näsduk eller servett: ge den till gråtaren. Och lägg möjligen en hand på ryggen, utan att säga något. Den handen ska signalera "Gråt, jag lyssnar, jag finns här".
Nu vet ni! Och det är så underbart skönt att få gråta färdigt, och slippa känna att de som är med tycker det är jobbigt.
Jag kom att tänka på detta när jag läste Jonas Indes inlägg på Twitter, med anledning av kvällens "Stjärnorna på slottet". Jonas skriver:
"Övriga höll tyst när Lindarw började gråta. Så ska det vara. Få vet att låta människor gråta klart.
 och
"Om du gråter o nån säger "Såja" o lägger handen på din axel (rör vid dig öht) så betyder detta: "Sluta, du är jobbig." Låt människor gråta"


Lyssna på mig och Jonas Inde!

7 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag gör när någon annan gråter...konstigt. Men nu fick jag något att tänka på.

    SvaraRadera
  2. Det är ju lite förmätet av mig att säga "gör inte si", "gör så", men jag tror de allra, allra flesta tycker det är skönt om de får gråta klart och om de som är med, inte blir superstressade, utan bara kan vänta ut personen.

    SvaraRadera
  3. Jag gråter ofta. Vanligaste orsaken är att jag är arg och/eller frustrerad och då är det verkligen det sämsta om någon kommer och "tycker synd om"

    Att gråta så att andra ser är inget som bekymrar mig.

    SvaraRadera
  4. Jag fick lära mig att hålla käften under min utbildning. Vi fick under någon föreläsning om TRÖST lära oss dom fyra H:na. Minns dock inte alla fyra. Håll om, H...., Hand... nånting och HÅLL KÄFTEN! Antagligen just hållkäften som var det viktigaste eftersom det var just bara det jag mindes...

    SvaraRadera
  5. Bra, Matilda! Jag börjar också gråta om jag är riktigt arg. Det tycker jag är lite jobbigt, för det blir så svårt att prata då, och det tar liksom udden av ilskan. Folk tror man blir ledsen. Tycker de då synd om en, blir jag ÄNNU argare. Och gråter ännu mer. Och får ännu svårare att prata. Då skriker jag "Tyst. Låt mig prata färdigt" och så hulkar jag fram det jag vill ha sagt. Funkar sådär...
    Men den här då "Det blir väl inte bättre för att du gråter?" Då skriker jag "Jo, för tänk att det blir det". Det hjälper ju att gråta!

    SvaraRadera
  6. Gu va bra! Jag skulle säga: 1. Håll käften. 2. Håll ut. 3. Håll en hand på ryggen. (Att hålla om kan vara "för mycket", det får man försöka känna av.) 4. Ha en näsduk.

    SvaraRadera
  7. Den övre var svar till Sis. Men det fattar ni ju.

    SvaraRadera