söndag 8 januari 2012

Vad man kallar varandra

När jag väntade mitt första barn, sa min barnmorska:
- Kalla inte varandra för mamma och pappa, ni är ett par inför varandra.
Jag hade nog aldrig kommit på tanken att kalla min man för pappa, men eftersom hon sa det, hade hon väl fog för det.
Nu är det inte ofta, tack och lov, jag hör det. Det jag däremot ofta hör är att folk pratar om mormor och morfar, farmor och farfar, och menar barnens mor- och farföräldrar.
Idag skrev en kompis på Facebook typ "Härlig middag hos farmor och farfar". Min första tanken vara att skriva "Grattis! Vad roligt att kunna ha kvar farmor och farfar så länge." Så insåg jag att det har hon ju inte. Hon menar sina svärföräldrar. Och då ville jag inte mästra, som jag gör här och nu ;) (Men jag kunde ju ha spelat dum och skrivit grattis... Bara för att se reaktionen.)
Men det är ju upplagt för förvirring. Och dessutom otroligt korkat. Jag stör mig jättemycket på det! Som om jag skulle säga "Ska äta middag hos mormor och morfar" istället för "Ska äta middag hos mina föräldrar". Eller vad säger ni?
PS Jag säger dock mormor och morfar och pappa till mina barn, när jag pratar om de personerna. Hänger ni med?

2 kommentarer:

  1. Ja det är det fånigaste som finns när par kallar varandra för mamma och pappa. Däremot gör jag precis som du, när jag pratar med dottern om hennes pappa säger jag pappa och inte hans namn.

    SvaraRadera
  2. För att vi är så smarta ;)

    SvaraRadera