onsdag 14 juli 2010

Gör inte folk det svårt för sig?

Jag letar en grej på Blocket. Idag hittade jag den.
- Det kommer en man i kväll och tittar på den. Jag kan ringa dig om han inte köper den.
- Men jag kan komma nu. Och du får pengarna i handen. Är det inte först till kvarn som gäller?
- Nja... nä... jag lovade ju honom...
Det lärde jag mig snabbt när jag började sälja grejer på annons: Den som kommer först med pengarna, får den. No matter what.
Men det behövs väl att man säger nej till alla för att man lovat någon. Och så kommer aldrig den där någon. Och man har inget nummer till de andra. DÅ kanske man lär sig?

6 kommentarer:

  1. Ja, har man provat sälja något på Blocket inser man ganska snart att det bara är att låta första bästa köpare slå till. Har mer än en gång varit med om de som ringt och sagt att de ska höra av sig igen, men inte gör det. Men det är väl som du säger, man kanske måste vara med om en "blåsning" innan man inser det.

    SvaraRadera
  2. Precis! Tror du inte att den här säljaren råkade ut för precis det? Jag sa "Nej tack. Du hade din chans igår. Då hade jag ett släp. Nu har jag inget. Så sorry." Och så tänkte jag "Rätt åt henne". Gu så barnslig jag är. Men nu har hon lärt sig. Så egentligen hjälpte jag henne ;)

    SvaraRadera
  3. Nä, jag håller nog på turordning. (har i och för sig aldrig sålt något via annons) Tänk om den som först ringer har mycket längre att åka och så kommer någon som bor närmare med pengar i fickan och det blir köp - och så kommer den första personen "för sent" och det är bara att vända och åka hem de 10 milen tomhänt.

    SvaraRadera
  4. Visst kan det hända, men det är säkert mycket vanligare med det motsatta: att man håller på en vara och den personen aldrig dyker upp. Då får man börja om från början, eller hålla på och ringa upp den som var 2:a eller 3:a. Oavsett vad, så är det upp till säljaren att bestämma, och jag kör pengarna-först-får-den.

    SvaraRadera