torsdag 29 juli 2010

Jag kanske ska operera lite

Pija Lindenbaum började sitt sommarprogram så bra. Ungefär så här: "Hon är på läkarbesök. Under provtagningen frågar läkaren:
- Vad jobbar du med?
- Jag skriver barnböcker.
- Va kul! Det har jag också funderat på. Så skulle min mamma kunna illustrera. Jag undrar vilket förlag jag ska välja?
Jag slog till henne. Nä, det gjorde jag inte. Men jag borde ha sagt:
- Jag tycker det verkar så kul att skära i folk. Undrar om jag skulle börja operera lite."
Ha ha. Det är toppen! Skriva och rita kan ju alla. Då måste ju alla kunna skriva böcker! Framförallt barnböcker.
Hela programmet är bra. Lyssna! (Här borde jag länka, men det är så krångligt att hitta länkarna. Otroligt!)

4 kommentarer:

  1. Jag älskar att skriva och älskar att läsa, men jag har aldrig någonsin förstått hur sjutton man får ihop en hel bok! Sen tror jag att folk tror att det måste vara enklare att skriva en barnbok för att den innehåller färre ord, men det är en konst att skriva så barn blir intresserade.

    Skam till sägandes har jag i år inte lyssnat på en enda sommarpratare! Men jag tänkte gå igenom SR:s arkiv och välja ut några som verkar intressanta.

    SvaraRadera
  2. Eller hur? Jag träffade en kompis som är läkare, och berättade detta. Hon tyckte inte det var kul som jag tyckte.
    Ta poddversionen utan musik så går det fort. Anna Bråkenhielm var riktigt bra. Johan Rabaeus, Mats Sundin och Ulf Malmroos också. Viveka Sten, Micael Bindefeldt, Elisabeth Åsbrink, Andreas Lundstedt och Amanda Jensen ganska bra. Inte Karin Johannisson och Micael Dalén. Eva Dahlgren och Maria Akraka sådär. Eva Gabrielsson sådär.
    Tina Jansson var kanon säger alla så henne ska jag lyssna på.

    SvaraRadera
  3. Jag längtar efter Annika Östbergs program, för hon har nog en hel del intressant att berätta.

    SvaraRadera