onsdag 7 juli 2010

Schymans utspel över gränsen?

Jag vet inte. Å ena sidan: Solklart. Det är fruktansvärt att elda upp 100 000 kronor - tänk vad mycket gott de kunnat göra. Å andra sidan: Kanske inte. Hon fick uppmärksamhet (det var ju syftet). Mycket, mycket mer än hon fått av en halvsidesannons (eller om det var helsides) i DN som kostar 100 000 kr. Och frågan är viktig: Kvinnor tjänar 100 000 kronor mindre än männen. Varje MINUT.
Det var enklare förr, när jag var yngre. För då hade jag svar på allt och visste allt. Allt var svart eller vitt. Jag hade ingen gråskala. Inget å ena sidan, å andra sidan. Då hade jag tyckt att det var rätt. Tror jag.

4 kommentarer:

  1. Visst det är ett statement onekligen samtidigt kan jag känna att det är så väldigt onödigt, sticker i ögonen. Att visa att kvinnor tjänar mindre för att de är kvinnor genom att elda upp pengar...? Och inte får man några nya anhängare bland dem som redan är skeptiskt inställda till feminister men hon är modig Gudrun, som alltid.

    SvaraRadera
  2. Jo. Men kanske måste hon vara så provocerande och sticka ut så mycket för att höras och synas i mediebruset? Nu vet ALLA (nåja) att kvinnor tjänar 100 000 kr mindre än män. Per MINUT.
    Men jag håller med: det var att gå väl långt. Vad hade hänt om hon delat ut en hundralapp till varje kvinna hon såg där? Till 1 000 stycken. Nä, det hade inte väckt lika mycket uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  3. Jag gillar det inte. Och dessutom har jag fått lära mig att man inte FÅR förstöra pengar så där, för de ägs av Riksbanken. Kanske hon åker dit på kuppen!

    SvaraRadera
  4. Jag trodde också det var förbjudet, men troligen inte, eftersom ingen (?) skrivit en rad om just det.

    SvaraRadera