lördag 6 februari 2010

Är jag en dålig mamma om jag inte gillar att leka?

Fridha Jönsson skriver i en krönika att hon tycker det är konstigt att bloggare (läs tex Fotbollsfrun) skriver om hur jobbigt det är att ha barn. Hon skriver att hon skulle gråta blod om hennes mamma sagt att hon blivit uttråkad av att leka med henne.
Men jisses! Så mycket blod mina barn skulle få gråta i så fall, för jag ogillade verkligen att leka med dem. De fick leka med varandra eller med sina kompisar. Jag var en superbra mamma i alla fall. Jag gav dem mycket tid, kärlek, omsorg, omtanke och trygghet. Jag gav dem bra självkänsla, en stabil grund och mycket humor. Jag läste en miljard böcker för dem och spelade en halv miljon spel med dem. Men leka? Nä tack. Jag tror Fridah fått något om bakfoten.
Det var Mymlan som gjorde mig uppmärksam på krönikan. Äras den som äras bör.

2 kommentarer:

  1. Jag hör också till kategorien föräldrar som inte alls gillar att leka. Precis som du har jag läst hur mycket som helst och spelat spel och så pratat, älskar att sitta och prata och "samtala" med dottern. Aldrig lekte mina föräldrar med mig heller och jag har då inte tagit någon skada av det - antar jag.

    Förresten - grattis på namnsdagen "Doris"!

    SvaraRadera
  2. Prata, ja. Det glömde jag. Jomenvisst är det så? Leka kan de göra med sina kompisar och syskon. En gång sa en av mina söner, när jag gjorde något taffligt försök att leka:
    - Du leker ju inte!
    - Ähum... jo men det gör jag väl...
    - Nä, du låtsas bara.

    Tack för gratulationen! Ska genast påminna min familj ; )

    SvaraRadera