lördag 27 februari 2010

Varför skriver så många så illa?

Jag planerar en resa och surfar på bloggar och resesajter. Det är helt fantastiskt att kunna ta del av upplevelser, tips, goda råd och varningar av "vanliga människor". Verkligen helt fantastiskt! Men. Varför skriver så många så illa? Är det något fel på skolsystemet? Prioriteras inte skrivandets och läsandets (de hänger ju ihop) konst i skolan? De är ju grunden! Kan du inte läsa, kan du inte ta till dig information. Det är en fara för demokratin. För vi som kan skriva, vågar också överklaga och klaga. Och vi får ofta rätt. De som inte kan - är de rättslösa? Dessutom hänger ofta konsten att skriva, ihop med konsten att tala. Så tänk om de som inte skriver bra, inte ens vågar ringa och klaga/fråga/ställa krav? Då är vi riktigt illa ute!

PS Jag är oerhört glad och tacksam för att skrivovana VÅGAR blogga och tycka på nätet. De är modiga! Och jag förstår ju vad de menar (oftast), så jag kanske bara överreagerar? Eller är jag en Besserwisser? Gud förbjude.

3 kommentarer:

  1. Precis det där satt jag och en kollega och diskuterade igår. Det känns så sorgligt på något vis att det finns så många vuxna människor som faktiskt inte kan sitt eget språk. Man behöver ju inte vara värsta ordekvillibristen, men nog är det ju trevligt att kunna det grundläggande vad gäller stavning och grammatik.

    Jag är ganska säker på att det gäller att börja intressera barnen för detta redan i låg ålder, återkommer ständigt till vikten av att man läser för sina barn och ger dem tillgång till obegränsat med böcker. Med läsandet följer ju intresset för det skrivna ordet och där tror jag man vinner väldigt mycket.

    SvaraRadera
  2. Jag tror som du. Vi har alltid läst massor för barnen, och när de var yngre läste de mycket. Nu är det si och så, tyvärr, men jag hoppas de hittar tillbaka till böckerna snart. De stavar perfekt, och skriver jättebra, vilket jag är oerhört stolt över.

    I vår familj märker vi ord. Så till den grad att jag sagt åt barnen att vi håller det inom familjen. Vill inte att de ska betraktas som Besserwissrar inför kompisarna. Jag har sagt att man får nöja med att VETA hur det ska heta. Man behöver inte tala om det för den som säger fel. Typ "Chansen är stor att jag ska få IG". Suck.

    SvaraRadera
  3. ... får nöja sig med att... Skyller på vinet ;)

    SvaraRadera