söndag 13 februari 2011

Det bästa med att bli äldre

är att jag inte bryr mig om vad andra tycker och tänker. Jag ska inte säga att jag inte bryr mig ett skvatt, för då ljuger jag, men jag bryr mig väldigt lite. Jag känner att jag vågar göra, och säga, vad jag vill.
Jag har haft min stora födelsedagsfest, och den blev så himla lyckad. Folk undrade om jag var orolig över att maten inte skulle räcka. Svaret var nej. Många undrade om jag var orolig över att det skulle bli ensidig mat (jag hade knytis, utan att jag sagt vad var och en skulle ta med). Svaret var nej. Några undrade om jag orolig över att någon skulle balla ur (har några med alkoholproblem i vänkretsen). Nej, det är inte mitt ansvar. Andra undrade om jag var orolig över att inte folk skulle ha kul. Nej, inte ett dyft. Det är inte mitt ansvar. Var och en får se till att ha kul som möjligt. Och när det var minuter kvar kom frågan "Är du inte nervös?". Men vad skulle jag vara nervös över? Det blir som det blir. Tar maten slut, så tar den slut. Tar drycken slut, så tar den slut. Vad är det värsta som kan hända? Och hur svårt kan det vara att bara ta det som det kommer och tagga ner lite? Så kaxig är jag! Och det var läääääääänge sedan jag hade så skoj.

5 kommentarer:

  1. Det är väl en fantastiskt bra egenskap! Jag är lite mer av den typen som stressar upp mig och oroar mig i förväg och sedan står jag där och inser att det var helt i onödan - men jag jobbar på det. Och för övrigt har ryktet nått mig att det var en fantastiskt bra fest!

    SvaraRadera
  2. Jag håller verkligen med. I takt med att man lär sig mer, får mer erfarenhet och självförtroende så bryr man sig mindre och mindre om vad alla andra tycker.
    Men så har det förstås inte alltid varit, jag avundas t.ex. inte de stackarna som måste pallra sig till skolan idag. Kärlekens dag? Nja, mer som ångestens dag.

    SvaraRadera
  3. @Kristina: Bra att du jobbar på det! Jag har blivit jättemycket bättre på att inte oroa mig. Tänk va ryktet går ;)
    @Mia: Precis! Precis, det där med att dela ut rosor på skolorna. Det skulle förbjudas!

    SvaraRadera
  4. Det där med rosorna har jag aldrig hört talas om, så hemskt!!!

    SvaraRadera
  5. Eller hur? Tack och lov fanns det ju inte på "vår" tid. Ebba von Sydow berättade det i Go´kväll i lördags, hur hon aldrig fick blommor. Det kan man ju inte tro.

    SvaraRadera