torsdag 10 februari 2011

Hur orättvist är det?

Hörde på nyheterna att om man jämför resultaten på de nationella proven i nian med slutbetygen, så är det betydligt vanligare att flickorna får högre betyg än vad de presterat på proven. Men hallå, nationella prov en gång per år - ska de väga så tungt? Är man sjuk den dagen, så får man inga betyg?
Och jag hörde Wolfgang Dietrich, undervisningsråd på enheten för prov och bedömning på Skolverket, som sa:
- Det kan alltså handla om hur flickor hanterar sin studiesituation. Alltså att till exempel lämna in sina uppgifter i tid, följa instruktionerna bättre, ha ett bättre uppträdande.
Men hallå 2: Ska det inte löna sig att lämna in uppgifter i tid, följa instruktioner och för den delen uppföra sig väl? Nä, visst nej, inte om det gäller flickor.
Sedan är det väl inget att hetsa upp sig över: männer får ju ändå bättre jobb, mer makt och högre lön.
Så det jämnar ju ut sig.

6 kommentarer:

  1. Eller hur? Vad tycker DU? Jag har ju enbart söner och kanske "borde" tycka att det är för jä**igt. Men se det tycker jag inte. Om nu någon missat det.
    Om nu killarna är så duktiga i skolan får de väl visa det då.

    SvaraRadera
  2. Ja precis. Varför ska det inte betyda något om man lämnar in arbeten i tid, följer instruktioner och inte stör? Man tar sig för pannan och suckar över hans kommentar...
    Och att de nationella proven ska väga så tungt är egentligen helt sjukt. Min mellandotter har just nu nationella prov, hade ett senast igår och är de inte stressade över skolan och betygen innan så blir de det vid nationella proven. För lärarna påpekar titt som tätt hur viktiga dom är och att mycket grundar sig på de nationella proven :( Jag tycker faktiskt synd om våra 9:or.

    SvaraRadera
  3. Det är bra konstigt att natinella proven kan vara SÅ viktiga! Har man dem en dag/år och ämne? Hur stor %-del av totalen kan det bli? 0,5%? Det är rubbat!

    SvaraRadera
  4. Det är väl 1 gång per år, uppdelat på 2 eller 3 prov tror jag. En i matematik, en i engelska och en i svenska och det är väl främst åk9 som har dom tror jag...

    SvaraRadera