måndag 3 oktober 2011

Kan någon förklara för mig?

Den tragiska händelsen med en liten flicka som dog på sjukhus, och där en läkare nu kan dömas till fängelse, för vållande till annans död. Jag har inte läst allt, men en del. Och jag har ingen annan vetskap, mer än att jag hört att läkaren var erkänt duktig. Och så här har jag fattat det: flickan var svårt sjuk, och låg i respirator. Föräldrarna hade bestämt att den skulle stängas av, och hon skulle få dö. Så gjordes, men flickan hade jättejobbigt med andningen. Därför ville föräldrarna att läkare skulle ge henne något så hon slapp lida. Och det gjorde läkaren. Kanske för mycket? Men var drar man den gränsen? Och hur viktig är den, den sista timmen/de sista timmarna? Jag kanske är ute på hal is, men jag tycker det bara finns förlorare i den här tragiska historien.

2 kommentarer:

  1. Det händer faktiskt dagligen att svårt sjuka, på sjukhus får lite för mycket av olika morfinpreparat, så pass så det leder till döden. Det är ofta plågsamt att dö, tex i cancer. Det är mer ovärdigt att dra ut på lidandet, tycker jag. Morfinet ger då åtminstone ett "välbehag" av den sista tiden.
    Jag har uppfattat historien om den lilla flickan som du. Samma sak händer dagligen. Men varför ska denna läkare fällas nu; kanske för att det är ett barn det handlar om den här gången. Eller var det för att sprutan var "med avsikt för att skynda på dödsprocessen"?! (det görs dagligen, men erkänns inte) I don't know, tragiskt är det i alla fall, från början till slut.

    SvaraRadera
  2. Precis så har jag fått för mig att det är.

    SvaraRadera