måndag 28 juni 2010

Alla människors lika värde

Det skriver de flesta under på. Men det är ju inte sant. I så fall skulle ingen svälta, vara hemlös eller fattig. Och mina barn är mycket, mycket mer värda än dina barn. För mig. Det, ungefär, sa Eva Dahlgren i sitt Sommarprogram. Lyssna. (Jag hittar inte hur man länkar direkt. Korkat!)
Om alla på hela jorden skulle ha exakt lika mycket, hur mycket/lite skulle vi ha då? Vi skulle säkert få mindre, men jag tror att alla skulle vara mätta och alla skulle ha en bostad och kläder på kroppen. Men jag vet inte. Jag gissar bara. Vilket land ligger på "medel-BNP" eller hur man nu ska räkna? Det är en himla spännande tanke. Skulle vi slippa krig då? För vad skulle vi kriga om, liksom?

4 kommentarer:

  1. Det är en intressant tanke. Lustigt nog så tog Ellen upp det där igår när vi var ute och gick, hon frågade "Om alla människor i världen delade på alla pengar som finns, hur mycket skulle var och en ha då?". När jag var liten hade jag oerhört svårt att förstå varför det inte bara gick att trycka upp mer pengar så att alla fick. Komplicerad värld vi lever i!

    SvaraRadera
  2. Det visar att jag och E ligger på ungefär samma nivå ;) Vad svarade du henne? Har du tagit reda på det? Och jo, nog är det allt komplicerat.

    SvaraRadera
  3. Jag antar att jag inte hann svara på just den frågan, för det kom nog en annan direkt efteråt. Hon är inne i en period där munnen går konstant och hon väntar inte ens på svaren - som tur är i det här fallet för där hade jag så klart inget svar.

    SvaraRadera
  4. Ha ha, känner igen det där. När mina barn blev större sa jag alltid "Det är bara att googla". Nu har jag broderat en tavla där det står just det.

    SvaraRadera