onsdag 9 juni 2010

När har man sonat sitt brott?

Det finns de som tycker det är bedrövligt att Annika Östberg ska få sommarprata. Det tycker inte jag. Hon har sonat sitt brott. Hon har suttit i fängelse i 28 år. Räcker inte det? Alla har rätt till en andra chans. Som en något förmildrande åtgärd, så var det inte hon som sköt. De anhöriga till de mördade, bor inte i Sverige. Och hon har en fantastiskt intressant historia att berätta. En unik historia. Jag kommer inte att missa det sommarprogrammet.
Men röster höjs: Ska Hagamannen få sommarprata? Anders Eklund? Och så vidare. Det är ingen lätt gränsdragning, men i fallet Annika är det solklart, tycker jag. 

2 kommentarer:

  1. Fallet Annika Östberg har aldrig engagerat mig speciellt mycket och därmed tror jag inte heller att jag kommer att lyssna på programmet. Men jag har lite svårt att förstå varför det skulle störa någon att hon får sommarprata. Däremot skulle jag absolut reagera om Hagamannen eller Anders Eklund gjorde det, det skulle jag tycka var högst osmakligt.

    SvaraRadera
  2. Men visst är det en svår gränsdragning? Eller jag tycker också att det vore osmakligt om Hagamannen och Anders Eklund sommarpratade. Men om typ 28 år? Då kanske?
    Jag såg dokumentären med Annika, och tycker den var fascinerande.

    SvaraRadera