tisdag 17 maj 2011

Livet är fyllt av beslut

Aftonbladet eller Expressen? Kött eller fisk? Eller det vi nu står inför: flytta eller bo kvar? Jag veeeeeet inte. Bor vi kvar, bor vi billigt. Och bra, men onödigt stort. Vi gillar att resa och det har vi då råd med. Flytta till Drömhuset med stort D? Det blir dyrare, vi kan inte resa så ofta. Flytta till en lägenhet och köpa en sommarstuga? Vi får miljöombyte och både stadsliv och lantliv. Det är härligt. Men det blir också dyrare och vi kan inte resa så ofta.
Jag vet. Det är dagens I-landsproblem. Men jag våndas. Usch vad jag våndas.
Någon av er, kloka, som har ett facit? Som kan säga "Gör så här". Tack på förhand!
PS Säg inte "följ ditt hjärta" för jag vet inte vad det vill.

8 kommentarer:

  1. Jag tror inte det finns något bra svar. Däremot tycker jag det är modigt att våga ifrågasätta sitt boende när barnen flyttar ut och familjens storlek minskas. Det är det inte så många som vågar.

    Själv har jag bott i en lägenhet i snart åtta år och längtar efter att kunna gå rakt ut och tända grillen. Jag vill ha en liten täppa där jag kan odla lagom mycket och en skog bakom knuten.

    Boende har olika faser, precis som livet. Vad ni gör nu är att fundera på om ni vill och klarar av en ekonomi med lite mindre pengar. Ekonomi är ju inte bara pengar. Det är mer än så. Vad det är, det bestämmer ni själva.

    SvaraRadera
  2. Hade det gällt Expressen eller Aftonbladet, kött eller fisk, hade det ju varit enkelt att ge ett råd - köp bägge! Stora beslut att ta och jag avundas er sannerligen inte. Ni är ju kloka människor, så hur ni än bestämmer blir det säkert jättebra. (Jag vet, ingen vidare hjälp där inte)

    SvaraRadera
  3. @Louise: Precis. Men det gör det ju inte enklare ;) @Kristina: Precis. Men det gör det ju inte enklare ;)

    SvaraRadera
  4. Vill ni ut och resa så skulle jag satsa på att ha så lättskött och bekvämt som möjligt hemma.

    Vi har en hyreslägenhet i stan och ett renoveringsobjekt till sommarställe några timmar bort. Det blir mycket planerande, resande och arbetsamma dagar när vi väl åker dit. Tur att vi tycker att det är så härligt att vara där!

    SvaraRadera
  5. Det vi har nu är ganska lättskött. Det eventuellt nya är väldigt lättskött. En lägenhet är lättskött. Och blir det stuga, ska den vara lättskött. Det är ett bra tips! Tack.

    SvaraRadera
  6. Tuffa val du tampas med. Tyvärr kan jag inte vara till hjälp. Fast om ni gillar att resa så kanske ni ska bo kvar så att ni kan resa ofta :)

    SvaraRadera
  7. Sa du inte att du hade haft en dröm om att bo i det "nya" huset i över 20 år eller nåt! Då tycker jag att du ska följa din dröm - man vet ju inte om chansen kommer tillbaka. Skulle ni sedan efter några år inse att det kanske inte var helt rätt, ja då säljer ni! Det var ju så fantastiskt fint så pengarna lär ni ju få tillbaka.

    Se där - ett handfast råd ;)

    SvaraRadera
  8. @Marie-Louise: Jo... @Kristina: Tack! Fast jag är inte så säker på att vi får tillbaka pengarna. Jag tänker om räntorna går upp... Nu börjar jag faktiskt mer och mer luta åt att bo kvar, och fundera i lugn och ro. Spontanhandla hus för 2 mille känns sådär ;)

    SvaraRadera