söndag 29 maj 2011

Insatser för missbrukare lönar sig

Det är en stor tragedi för missbrukare, och anhöriga, när de är aktiva i sitt missbruk. Ändå är det så svårt för många att få vård. En av tio får den vård de borde! Tänk om samma siffra gällde för hjärtinfarkt? Eller benbrott? Jag fattar inte det. Om inte samhället kan se de personliga vinsterna, borde de räkna ekonomiskt. En aktiv heroinist kostar 6 000 kronor/dygn. Stölder, omhändertagande av barn, rättsprocesser, akutvård, socialbidrag och cirka 145 andra kostnader ryms i det beloppet.
En vårdplats kostar 1 000-2 000 kronor per dygn. Hur svårt kan det vara att förstå vad man ska satsa på?
Källa: DN (men personligen är jag skeptisk till Metadon. Man ersätter ett beroende med ett annat, men jag kan för lite för att uttala mig kategoriskt.)

2 kommentarer:

  1. Det visste jag inte, att det är så svårt att få vård alltså. Jag trodde att det stora problemet var att många inte VILL ha vård. Så hemskt!

    SvaraRadera
  2. Jo, det är ett stort problem att många inte vill ha vård, och det är galet att så mycket ska hänga på frivillighet. Men det är också svårt att få vård för dem som vill. Hemskt!

    SvaraRadera