lördag 14 maj 2011

Människor på gatan är inte hundskit

Gert Fylkins syster söp ihjäl sig. Det är tragiskt. Men det är så fint att han säger.
"Jag har sett baksidan. Och jag vet att alla människor har haft ett liv, man får inte betrakta dem som hundskit bara för att de sitter på gatan". 
Exakt så är det! Alla har varit söta, små bebisar som varit älskade. Många av dem har varit gifta, har barn, har haft fast jobb, villa, bil och så vidare. En del har en trasig bakgrund, men verkligen inte alla. Oavsett vad de varit med om, och varför de hamnat i rännstenen, så ska de mötas med respekt och behandlas så schysst det går.

4 kommentarer:

  1. Ja, precis så är det! De är människor som alla vi andra och ska bemötas därefter. Jag läste en gång en bok där flera hemlösa i Sthlm fick skriva om sina liv och då fick jag mig verkligen en tankeställare.

    SvaraRadera
  2. Jo. Jag har träffat många fd missbrukare och det är ju inte precis respekt de mötts av. Snarare förakt. Det är bedrövligt. Ändå är många av dem idag så tacksamma, kärleksfulla, generösa, omtänksamma och ödmjuka. Själv känner jag mig oerhört ödmjuk inför dem, och det liv de levt.

    SvaraRadera
  3. Ja självklart ska alla människor man möter ha respekt. Jag förstår mig inte på människor som kan tycka att andra är mindre värda, vad vet man om andras liv egentligen. Jag har nog läst samma bok som Kristina, den var mycket tänkvärd, jag skickade den vidare i en pocketutmaning som jag var med i, jag tycker det är viktigt att sprida vidare. Tyvärr är det alltför lätt att hamna utan samhället idag, det räcker med en lång tids sjukdom, arbetslöshet,skilsmässa m.m. så kan man själv hamna där... Kram

    SvaraRadera
  4. Ja men eller hur? Det kan hända VEM som helst, så man ska passa sig för att döma!

    SvaraRadera