måndag 23 maj 2011

Om att ta ansvar för andras barn

Det är 13 års åldersgräns på Facebook. Det tycker jag är bra. Men jag är vän med en 10-åring. Jag ville inte neka när han frågade. Men det är hämmande. Igår skrev jag om att jag aldrig knarkat. Det hade varit värre om jag skrev ATT jag knarkat, men det känns inte helt schysst att en 10-åring ska läsa om sådant. Kom jag på efteråt. Allt fattar de ju inte heller. Men det som är konstigt, är ju att inte hans föräldrar tar ansvar! Det är ju inte för inte, som det är en åldersgräns. Så jag tror banne mig jag skriver vad jag vill. Eller..?

2 kommentarer:

  1. Det verkar bli allt fler barn som har FB-konton trots att de ej har åldern inne. Dottern har några kompisar som har det, men vi har sagt nej till henne. Hon får lära sig vänta på sin tur och det finns en anledning till att åldersgränser finns. Men jag tycker att du har helt rätt. Ansvaret för vad din 10-åriga vän på FB får läsa när han har konto där är inte ditt utan föräldrarnas.

    SvaraRadera
  2. Du är en bra förälder som lär ditt barn att vänta! Och det är sant: jag kan inte ta ansvar för vad han får läsa. Och det blir absurt om jag ska känna att jag inte kan skriva vissa saker. Men visst är det konstigt? Hur tänker folk?

    SvaraRadera