onsdag 14 december 2011

Fantastiskt att annorlunda får jobb

Jag älskar att handla secondhand. För miljön, plånboken och personligheten. I nästan alla av de butiker jag handlar i, jobbar det människor som har svårt att få jobb på den öppna arbetsmarknaden.
Idag kom en man fram till mig och frågade vad jag heter. Så sa han att det var ett fint namn. Vi småpratade lite. Och sen berättade han att han skulle gå på toa och göra tvåan.Jag önskade honom lycka till.
I kassan pratade tjejen bakom disken om hur billiga böckerna var (jag hade köpt ett gäng), och jag höll med. Och så sa hon att en kund köpt 199 böcker.
- Oj oj, det var många, sa jag och så småpratade vi om det.
Hon avslutade med:
- Ja, alla får göra som de vill. Man får köpa en bok, eller ingen bok eller 200 böcker. Visst är det bra?
Jag kunde inte annat än hålla med.
Så kom butiksbiträde ett ut från toan, och tjejen i kassan frågade honom:
- Gick det bra?
- Jättebra, sa han och såg så nöjd ut.
Är det inte underbart, så säg!

2 kommentarer: