tisdag 20 december 2011

Sömn är A och O

Ja det är ju ingen nyhet, men nu VET jag. Jag har sovit dåligt, riktigt dåligt, i drygt en månad. Klok och ansvarstagande som jag är, sökte jag hjälp. Jag blev sjukskriven och har nu sovit ordentligt i en vecka. Vilken skillnad!
1. Jag kan läsa (jag kunde inte koncentrera mig förut). Det är den största lyckan.
2. Jag kommer ihåg mina drömmar.
3. Jag har inte yrsel, ögonflimmer, öronsus och illamående.
4. Jag är inte längre i en dimmig bubbla.
5. Jag är pigg(are) på dagarna.
6. Jag glömmer inte lika mycket.
7. Jag kan blogga, jag har inspiration.
Så där skulle jag kunna fortsätta.
Och vad jag lider med alla sömnlösa. Huvvaligen. Sök hjälp, säger jag bara!
PS Nu är det dags att ta tag i orsaken. Sömnlösheten är ju ett symtom på något. 

4 kommentarer:

  1. Härligt att det känns bättre! Ja, sömn är A och O, utan den funkar ingenting och jag säger precis som du - jag lider med de som har sömnproblem, det måste vara hemskt. Men ta det nu lugnt, såg ju i inlägget ovan att du körde lite slut på dig trots allt.

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Jag övar på att ta det lugnt. Det är lite svårt, men jag blir bättre och bättre.

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt. Sömn är allt. Jag har aldrig haft riktiga sömnproblem. När jag somnar är jag klubbad hela natten lång. Men i perioder när jag varit ledsen eller orolig har jag haft mardrömmar och sovit ryckigt och hackigt och resultatet blivit att jag mått ännu sämre pga av just dålig sömn. Det är början och slutet - sova är viktigare än viktigast.

    När jag har svårt att somna brukar det vara något som stressar, då brukar jag skriva ner en lista på vad jag måste göra, eller bara formulera en mening där jag försöker skriva ner vad klumpen i magen står för. Det brukar hjälpa faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Ja men eller hur? Det gäller att hitta knep när man inte kan sova. Jag brukar räkna baklänges från 100. Jag kommer till 98, sedan börjar jag tänka på något annat, så börjar jag om på nytt. Om och om igen ;) Och sover jag dåligt en natt nu och då, hetsar jag inte upp mig. Det fixar man. Jag är egentligen förvånad över hur länge jag klarade mig med lite sömn.
    Kram på dig och tack igen för Bodil ;)

    SvaraRadera