söndag 4 december 2011

Hälsa och lycka kan inte köpas för pengar

Jag såg Ann-Marie Rauers intervju med Liza Marklund på Sverige!
Se den! Ann-Marie Rauer är kanon på att intervjua.1 000 gånger bättre än till exempel Skavlan.
Ann-Marie frågade Liza om lycka. Om hon var lycklig, och vad pengarna betydde. Då är vi många som sitter i tv-soffan och vet att Liza Marklunds dotter har fått cancer. De pratar inte om det (förmodligen överenskommet i förväg), men jag kan känna att pengar i det sammanhanget är ovidkommande. Jag är säker på att Liza skulle kunna ge bort alla miljoner om hon fick en garanti för att hennes dotter fick bli frisk. Och att då prata om lycka och pengar blir så fjuttigt. Jag kan förstå att Liza inte vill prata om sin dotters sjukdom i tv, men jag saknade ändå något i stil med "Det som betyder något är inte pengar, utan det viktiga i livet är mina barn och min man. Om vi alla får vara friska och det går bra för oss, är jag lycklig".
Så skulle då jag ha sagt.
Jag vet att det är förmätet att säga att pengar inte betyder något. Det gör de visst, för alla som inte har tillräckligt. Men hälsa går inte att köpa för pengar. Inte kärlek och bra relationer heller.

Uppdaterat: Liza och Annika intervjuas tillsammans.

5 kommentarer:

  1. Jättefin artikel som träffade mig mellan ögonen. Liza och Norrland har alltid varit mina favoriter och nu opereras min dotter Anik för cancer igen det är 3e ggn.Konstigt att man kan leva sig in i en annan människas sätt att tänka och ordval sâ som jag gjort i Lizas böcker...själarnas släktskap antagligen. Tror vi har setts i Frankrike, men tyvärr har jag inte Lizas tâga.

    SvaraRadera
  2. Mina varmaste tankar går till dig och din dotter. Håll ut och håll om! <3

    SvaraRadera
  3. Det vete sjutton om inte pengar kan spela in även vid sjukdomar och bra relationer också! Visst, sjukdomarna drabbar alla - fattig som rik, men det är nog enklare att vara sjuk och bli rehabiliterad om man har bra ekonomi. Detsamma när det gäller bra relationer, slipper man oroa sig över pengar och att få det att gå ihop varje månad har man ju liksom ett problem mindre som kan tära på relationen.

    SvaraRadera
  4. Min sambo brukar säga att pengar som inte används har inget värde. Så sant, bara siffror på ett bankkonto.

    Lycka kan man inte köpa föär pengar, men den som har pengar såa tt den klarar sig bra kan känna sig trygg och lägga tiden och energin på det som faktiskt är viktigast i livet, människor.

    SvaraRadera
  5. @Kristina: Helt rätt. Jag tänkte den tanken också, men utvecklade den inte här och nu, eftersom jag inte vill skriva för långa inlägg ;) OBS! Ingen efterhandskonstruktion.
    @Matilda: Helt rätt! Precis så är det ju.

    SvaraRadera