torsdag 8 september 2011

McDonalds-syndromet

Det är 20-29-åringar som ökat sina besök på akuten lavinartat. Inte 69-80-åringarna. McDonalds-syndromet som betyder att man kan äta 3 minuter efter hungern träder in. På samma sätt ska man träffa en läkare 3 timmar efter man fick snuva, nageltrång, ont i halsen, ont i magen eller blev illamående. De åker upp på psykakuten när katten dött eller flickvännen gjort slut. Och tar resurser från dem som verkligen behöver dem.
Hur har det blivit så här? Och framförallt: vad ska vi göra åt det??? Tack och lov tillhör inte mina ungar de som springer på akuten. Gjorde de det, skulle jag läxa upp dem så de behövde besöka akuten. Nä, jag skojar bara. Men vi måste få ett stopp på detta! Jag vet bara inte hur. Vet du?

3 kommentarer:

  1. Och det är dagens sanning - precis så är det! Till råga på eländet lär ju dessa personer sina barn att agera på samma sätt. Jag kan ju säga att vi som jobbar i branschen har haft många funderingar över hur det kan ha blivit så här, men ingen lösning på problemet har vi lyckats hitta.

    SvaraRadera
  2. Jag tillhör kategorin 20-29, jag har aldrig varit på akuten och var på vårdcentralen senast 2005 ungefär.
    Däremot har jag haft en seg sommarförkylning som började med hes och skrölig hals, fortsatte med hosta och slutade med lock för öronen. Nu har jag haft lock i över en månad, men det blir långsamt bättre faktiskt. Många av mina vänner sa åt mig redan efter en veckas lock:
    -Men gå till vårdcentralen med det. Så kan du inte ha det!

    SvaraRadera
  3. @Kristina: Svårt. Och något måste göras. @Matilda: Såklart gäller det inte alla 20-29-åringar, och du kanske gick lite väl länge med en seg förkylning? Det är ju inte heller bra. Jag minns det där fantastiska programmet på SVT, Kvartersdoktorn. Där kom ju många med ganska banala saker (men det var en vårdcentral, inte akuten), och så kom det en man med anisktsförlamning som han haft i någon vecka! Han borde ha kommit tidigare. Så: lagom är bäst ;)

    SvaraRadera