torsdag 15 september 2011

Varför har vi så mycket grejer?

Jag är duktig på att göra mig av med grejer. Jag slänger inget som är helt och rent, utan jag säljer eller skänker. Lik förbajjat har jag massor av grejer som mest gör mig trött. (Vi ska på sikt flytta till en mindre lägenhet så det är därför jag ser mig omkring i mitt hem.) De ska ju vårdas, dammas, stuvas undan, förvaras, plockas fram, stuvas undan igen. Och f-ö-r-v-a-r-i-n-g är säljande rubrik på var och varannan inredningstidning. Vi måste bo stort, med många förråd, för att få plats med alla grejer. Hur sjukt är inte det?Vilket överflödssamhälle vi lever i!
I sommar har vi köpt en stuga som är 38 kvm. Över den tröskeln kommer inte en enda onödig grej, för det skulle inte rymmas. Och det går alldeles lysande. Det räcker med 2 bunkar, 1 stekpanna, 2 kastruller, 4 badlakan, 1 par Foppatofflor, 1 par gummistövlar, 1 par finare skor och så vidare. Att städa huset går på ett kick. Att hålla ordning är plättlätt, och nödvändigt. Och jag stortrivs. Om jag var ensam, skulle jag bo i en etta. Spara massor med pengar och resa.
Ibland har jag samlat in kläder för att ge till vänner som kommer från fattiga förhållanden, men det går nästan inte längre. Jag skulle få in tonvis om jag inte tackade nej.
Varför har vi så mycket grejer? Och varför har de flesta så svårt att göra sig av med grejer?

4 kommentarer:

  1. Instämmer, det är helt sjukt så mycket grejer man samlar på sig - till ingen nytta! Vi försökte vara duktiga och göra oss av med saker när vi flyttade senast. Men ändå blev det så mycket kvar..fattar inte varför.

    SvaraRadera
  2. Ja men visst är det konstigt?

    SvaraRadera
  3. Var jag än bor så tycker jag att jag regelbundet kommer till en punkt där det är FÖR MYCKET grejer och så måste jag rensa. Det är konstigt för jag handlar inte så mycket. Jag gillar inte ens att gå i affärer. För ett år sedan flyttade vi, fyra personer, från en fyra till en tvåa och himmel vad jag sålde grejer. Ett år tog det så var det fullt överallt igen. Dags för ny utrensning. Det kliar i fingrar men jag tror det blir svårare den här gången för jag redan rensat ut så mycket.

    SvaraRadera
  4. Märkligt hur man samlar på sig, utan att ens vilja. Häftigt att bo 4 st i en 2:a! Vi ska flytta från en 7:a till en 3:a så småningom.
    PS kul att du kikar in!

    SvaraRadera