måndag 10 januari 2011

Vad är livet egentligen?

En radda ögonblick? Här och nu? Mycket vardag och lite helg? Är livet det som pågår medan vi planerar för annat? Och livspussel: vaddå för pussel? Är det inte bara livet? Som går upp och ner. Himmel och helvete. Och ska vi fokusera på, och njuta, och minnas, som Mads i Thailand? Två veckor om året? De övriga 50 då? Jenny Östergren skriver klokt om detta. Jag ska åka i väg på en liten semestertripp och det ska bli underbart skönt. För att jag får umgås med min familj 24-7. Men jag måste ju njuta många andra ögonblick, annars blir mitt liv torftigt.

4 kommentarer:

  1. Egentligen är det i vardagen vi ska trivas för det är där vi är mest.
    Men jag tror också att i och med att "vi" alltid längtar till ledighet, semester m.m så blir förväntningarna på dessa lediga stunder skyhöga och allt faller sedan platt och då blir "vi" besvikna på varandra istället.
    Jag har nog lärt mig att se tjusningen i vardagen, det är i vardagen vi lever ihop, på riktigt. Semester, Thailandresor m.m. är ju en sådan liten del att det egentligen bara blir en dröm. Det är väl därför man också ofta hör att förberedelserna inför en semester oftast är det roligaste med/av semestern, då när alla sitter samlade och planerar för ledigheten. Om vi samlades på samma sett och planerade vardagen så tror jag att de flesta av oss skulle väldigt mycket lyckligare. /Kram

    SvaraRadera
  2. Å vad bra skrivet! :-) Jag säger det igen: Ha en underbar semester! kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas du får en skön semester!!

    SvaraRadera
  4. @Tack alla, och vad kloka ni är!

    SvaraRadera