söndag 30 januari 2011

Nu måste jag ta mina drömmar på allvar

Jag ska ha en stor fest eftersom jag fyllt år. Jag gör den väldigt, väldigt enkel. Knytis och alla handlar dryck till självkostnadspris. Så jag känner mig cool. Inbillar jag mig. I natt hade jag den FJÄRDE mardrömmen om festen. Den första handlade om att det kom jättefå, och alla hade jättetråkigt och ingen pratade. OMG. Den andra var likadan, men den här gången hade jag dessutom glömt att handla dryck! OMG x 2. Den tredje var likadan, men nu hade jag glömt musiken. OMG x 3. Och den fjärde var likadan, men nu hade ingen mat med sig, för det hade de inte förstått att de skulle ha! OMG x 4.
Så nu ska jag: mangla dukar, skriva namnetiketter, handla dryck, baka tårtor, köpa pappersassietter och skeder, fixa musiken, fixa etiketter för maten (så de allergiska vet), kolla att det finns tillräckligt många glas, tallrikar etc i lokalen jag hyrt, bestämma vad jag ska ha på mig, fixa sovplatser (= köpa en eller två bäddsoffor som vi ändå behöver) till långväga gäster, fixa lite käk att ställa på buffébordet, förbereda någon form av aktivitet, involvera vänner att hjälpa till med några smågrejer under festen, tala om för de jag anställt vad de ska göra, fundera ut hur jag ska ställa borden, mejla ut vägbeskrivning, kolla förbeställning av taxi, skriva prisskylt i baren. Och säkert något mer. Nu fick jag huvudvärk. F*n också! Jag som låtsas vara så cool och säga att allt ordnar sig.
Är jag kontrollmänniska eller är jag kontrollmänniska?

7 kommentarer:

  1. Snarare en värdinna med rutin!
    Ni kommer att få jättekul!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jo, men så är det nog. Jag är faktiskt en hejare på kalas. Stora som små.

    SvaraRadera
  3. Men du! Bränn inte ut dig för ditt eget kalas, det ska andra göra i såfall! ;-)
    Nåt jag kan fixa?
    Det kommer i allafall att blir jättekul!

    SvaraRadera
  4. Jag tror nog ditt kalas kommer bli mycket lyckat. Mardrömmar hör till när man känner stressen och kanske lite oro. Men jag tror att du kan vara lugn, du verkar ha läget under kontroll. /Kram

    SvaraRadera
  5. @Cat: Jo, jag har tänkt tanken, så jag ska delegera. Dock inte till dig, utan till vår mor.
    @Marie-Louise: Tack!

    SvaraRadera
  6. Oj, jag tappade nästan andan när jag läste om allt du ska hinna fixa! Slit inte ut dig bara. Hoppas du får en toppenkväll, är lite ledsen över att jag inte kan komma dock.

    SvaraRadera
  7. Äsch, det är bara småsaker. Många, visserligen, men var och en är inte så jobbig. Och jag ska delegera. Jag är också ledsen över att du inte kan komma.

    SvaraRadera