söndag 2 januari 2011

Hur länge ska man vara missnöjd? Eller oroa sig?

Underbara Clara är klok. Som vanligt. Hon skriver om det missnöje man kan känna över till exempel sin kropp. Hur länge ska man göra det? Tre månader? Tre år? Resten av livet? Eller ska man sluta nu?
Jag drar en parallell till oro. I vanliga fall är jag inte särskilt orolig av mig. Eller jo, jag kan trigga igång mig själv på nolltid, men jag har blivit bättre på att skjuta ifrån mig oron. För vad leder den till? Och hur ofta inträffar det man oroar sig för?
Nu övar jag på en metod: Jag ska oroa mig en halvtimme per dag, vid ett bestämt klockslag. Får jag orostankar innan 18.30, skjuter jag dem tills dess. Då sätter jag mig och startar min oroshalvtimme. Som bara tar fem, tio minuter, och blir ganska skrattretande.
Jag rekommenderar metoden varmt!

2 kommentarer:

  1. Men funkar det? Går det att skjuta upp orostankarna?

    SvaraRadera
  2. Det gör faktiskt det, hur konstigt det än kan låta. Prova!

    SvaraRadera