fredag 7 januari 2011

Varför är vi så ängsliga?

Jag brukar ibland kika in på ett diskussionsforum som handlar om mode och stil. Egentligen vet jag inte varför, för jag är inte superintresserad. Nåväl. Det jag slås är av hur ofta kvinnor, i 30-40-års åldern frågar vad som är OK. Är det OK att ha kjol eller klänning som slutar på halva låret? Är det OK att ha Doc Martens? Är det OK att ha flätor? Långt hår? Stuprörsjeans? Och så vidare. Det tar aldrig slut. Varför kan inte folk bara se ut som de vill, och klä sig i det de trivs i och tycker är snyggt? Då BLIR man ju snygg. Eller har jag missat hela grejen? Är jag patetisk för att jag har Doc Martens, turkost nagellack och massa krimskrams armband? Mycket snart 50 fyllda.

5 kommentarer:

  1. Nej verkligen inte! Känner man sig som den läckraste tjejen i turkost hår ska man ha turkost hår. Oavsett ålder!

    SvaraRadera
  2. När du säger att det är kvinnor i 30-40-årsåldern som gör så blir jag lite förvånad. Det där trodde jag mer hörde till yngre tjejer. Förresten är det väl jättebra att du har på det det DU vill och inte vad andra tycker att du borde ha.

    SvaraRadera
  3. Nej jag skulle inte se dig som patetisk, jag tycker man visar sin styrka om man kan gå sin egna väg, även modemässigt. Jag har i och för sig det sista året gått omkring i mjukisplagg, mest för att jag känt mig för stor för annat men också för att jag tycker det är skönt. Jag gillar inte när kläder sitter åt. Och tyvärr blir jag inte förvånad att kvinnor runt 30-40 är så oroliga över att vara fel. Osäkerheten för att "vara fel" tar nog aldrig slut för en del, tyvärr.

    SvaraRadera
  4. @Kristina: Nojandet sitter tyvärr i länge. Jo, jag har det jag trivs i, men det är klart att jag har gränser ;) @Marie-Louise: Just det.

    SvaraRadera