tisdag 14 juni 2011

Den som är satt i skuld är icke fri

Vi har lån. Som vi kan vara fria ifrån på säg 5-10 år om vi gnetar på. Vi kan också sälja vårt hus och få en vinst som gör att vi kan lösa andra lån (typ CSN). Det är en ganska häftig känsla. Men vi måste ju bo någonstans. I en hyreslägenhet, om vi ska vara skuldfria. Men är det smart? Ska man inte köpa en lägenhet? Är inte det en bättre affär? Som blir billigare i längden? Och när man lägger näsan i vädret eller flyttar in på hemmet, kan ungarna sälja den och få en slant. Sådant grubblar jag över. Men så kommer jag på att vi ju hittills aldrig gjort en bra bostadsaffär, så jag lägger ner tankar om pengar + boende = sant, och tänker "schysst boende". Så får det vara bra med det.

4 kommentarer:

  1. ja det är svårt det där =/ Csn-lån är tyvärr allt för vanligt..

    SvaraRadera
  2. Jo. Men jag är så glad för att vi har CSN-lån! Tänk vad få som skulle kunna plugga om de inte fanns!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar friheten i att INTE äga mitt boende. Jag lyfter bara på telefonluren när något gått sönder och jag är fri som en fågel och kan flytta när helst jag känner för det. Och dessutom är jag så självisk att jag INTE tänker på att dottern ska få en eventuell vinst när vi dör.

    SvaraRadera
  4. Precis så resonerar min man. Han är lite renoveringstrött. Och det är jag också. Problemet är bara att jag skulle få panik i en lägenhet på sommaren. Men jag tror vi är nära det ultimata: lägenhet i stan, stuga på vischan.

    SvaraRadera