torsdag 16 juni 2011

Kaxiga killar och kloka tjejer

Jag pratade med en smart, snäll, tuff tjej i de yngre tonåren. Hon brukar jobba som domare i en idrott. Då dömer hon yngre barn, 7-12 år sådär. Men hon har tappat sugen.
- Killarna är så kaxiga. De kan allt och vet allt och har alltid rätt. De lyssnar inte på mig. Snorungar! Så killmatcher vill jag inte döma.
- Tjejerna då?
- De är bra. De fattar det jag säger. Men deras föräldrar är ju så jobbiga. Ska hålla på och diskutera med mig och skriker åt mig. Det är jättejobbigt.
- Man borde förbjuda föräldrarna att vara med på matcherna, drog jag till med.
- Precis! Då skulle jag döma tjejmatcher.
Förfärligt! Hur kan vuxenvärlden tillåta detta???

2 kommentarer:

  1. Det är horribelt! Jag har hört flera liknande exempel på sånt här, om ungdomar som varit domare slutat pga att föräldrar skällt och hotat och levt rövare. Helt galet!

    SvaraRadera
  2. Helt galet, ja! Varför hör vi inte mer om det? Varför protesterar inte föräldrar? Alla är ju inte galna och står och skriker åt en 14-årig flicka.

    SvaraRadera