tisdag 14 juni 2011

Vad ÄR det med mäklare?

Jag har träffat 10-15 mäklare. EN, en endaste en, har jag fått förtroende för! Det blev ingen affär med honom, för huset var inte som vi trodde. När vi ska sälja vårt hus, ska jag ringa honom.
Alltså. De är så PÅ. Så gåpåiga. Och inte särskilt trevliga. Och verkligen inte ödmjuka. Bråttom har de också. Och tror att vi potentiella köpare är dumma i huvudet. Och så är de så "flashiga" liksom. Och dåligt pålästa. Frågar jag något, svarar de ofta:
- Det vet jag inte.
- Kan du vara snäll och ta reda på det, ber jag med min snällaste röst, lägger huvudet på sned och ser vän ut.
Och så suckar de och ringer upp säljaren. Men ursäkta mig. Borde de inte veta det mest basala? Jag begär inte att de ska ha allt i huvudet, men en fusklapp/ett prospekt med fakta vore på sin plats.Och SÅ komplicerade frågor brukar jag inte ha.
Kanske skulle bli mäklare? Eller banktjänsteman. Om dem finns också mycket övrigt att säga.

4 kommentarer:

  1. Ja herre gud! Och märkligt är det med tanke på att det är stora pengar inblandade i fastighetsaffärer. Vi har sålt och köpt ett par bostäder i Sthlm och jag får nästan hurven när jag tänker på de mäklarkontakter vi hade.

    SvaraRadera
  2. Ja men visst är det konstigt??? Tror de att deras stil går hem? Jag har inte hört NÅGON säga det. Alla klagar, mer eller mindre, på deras uppträdande.

    SvaraRadera
  3. Jag hävdar att mäklare bara är försäljare, och inga försäljare är att lita på. Tyvärr vill ju alla som säljer sina hus få ut så mycket pengar som möjligt och därför väljer att gå till en mäklare. Annars skulle jag nog satsa på att starta en trevlig husförsäljarbyrå, med kvalitet och kunskap som ledord, och inte bara sopa smutsen under mattan...

    SvaraRadera
  4. Precis. Men mäklare ska ju egentligen se till Både köparens och säljarens intresse.
    Och nej, inte ALLA, ser bara till pris. Bara typ 99 procent ;) Men en trevlig husförsäljarbyrå borde väl kunna funka? Som motvikt till de andra, som ju så många ogillar. Starta en, vet ja!

    SvaraRadera