fredag 17 juni 2011

Vad ska vi betala via skatten?

Jag lyssnade på Ring P1 idag, och hetsade upp mig tre gånger. Börjar med första: En dam ringde in och sa ungefär "Nu föreslås det att vi ska betala tv-licens via skattsedeln. Jag sålde min tv 1984. Och eftersom jag inte har någon tv, vill jag inte betala skatt för det". Jag är totalt ointresserad av sport. Verkligen totalt. Så jag vill inte betala skatt för att det ska byggas islador och fotbollsplaner. Och den som aldrig läser böcker vill inte betala för att vi ska ha böcker på bibblan. Och jag är ju aldrig sjuk, varför ska mina skattepengar gå till sjukvård? Och jag har ingen bil, varför ska mina skattepengar gå till vägar? Så där kan man ju hålla på. Jag ids knappt kommentera hur korkat det är.
Det som DÄREMOT är förskräckligt, är att betala tv-licens via skatten. För ska då politikerna bestämma vad som visas på tv? Vågar journalisterna kritiskt granska makten om de riskerar att pengarna till tv-licensen minskar, om galoscherna inte passar? Ja, ni fattar!

2 kommentarer:

  1. Det har jag aldrig tänkt på, att det skulle bli fel om man betalade tv-licensen via skatten. Jag har själv tänkt den tanken, att det väl vore lättare att få in pengarna så. Men nu fattar jag poängen med att INTE ha det så. Sen har du ju rätt i hur galet den där tanten resonerade

    SvaraRadera
  2. Hurra! Jag har lärt dig något, väckt en ny tanke i ditt huvud. Helt ärligt, alltså. Det är häftigt!

    SvaraRadera