torsdag 21 april 2011

Om LVM, lagen om vård av missbrukare

Det pågår en utredning och det sägs att lagen kanske ska försvinna. Det vore förfärligt! Såvida det inte kommer något bättre. Annika Härd skriver så klokt om det. Det är alldeles för få som omhändertas med ett LVM, eller LVU (lagen om vård av unga, motsvarigheten till LVM men för unga människor). Det är alldeles för många som förväntas begära vård frivilligt. Anhöriga stångar sina pannor blodiga, och socialtjänsten säger "Men h*n vill ju inte". Typ. Om detta kan sägas mycket. Men jag slutar här nu.

6 kommentarer:

  1. Men så hemskt! Försvinner lagen så kommer det nog, precis som hon skriver, bli många som far väldigt illa i fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Ja men eller hur? Kommer in till er, får hjärt- och lungräddning eller något, och så ut igen. Men det kanske är det som är tanken? Bort med dem från gatorna, in med dem på kyrkogårdarna.

    SvaraRadera
  3. har försökt att få lvm på min son ett flertal gånger men utan resultat, *Vilka får lvm ?? min son har varit drogberoende i 18 år och tagit flertal överdoser, vård för dessa människor är för mig ett stort ?

    anette

    SvaraRadera
  4. Det är ett lotteri, verkar det som. Vilket tufft liv du har och har haft! Du ser väl till att ta hand om dig själv? Får DU bra hjälp? Man måste se det som att missbrukaren är sjuk och då måste man överlämna dem till vården (som knappt finns), för man kan inte vårda dem själv. Man måste släppa taget om missbrukaren och greppa tag om sig själv, för att inte gå under. Jag skickar styrka åt dig den här vägen!

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med, det är för jävligt. Det är inte alltid h*n vet vad som är bäst när de är mitt uppe i skiten... Då måste någon annan gå in och bestämma, faktiskt.

    SvaraRadera