torsdag 18 mars 2010

Paradigmskifte i min hjärna

Jag är en optimist, men visst hyser jag en liten oro för framtiden ändå. Hur ska det gå med vår miljö? Och hur ska jordens resurser räcka till alla? Jag lyssnade på den kloka Hans Rosling på P1 idag. Lyssna! Det var helt fantastiskt. Jag blev så upprymd.
Han förklarar att befolkningsökningen inte längre är ett problem. I de allra flesta länder föder kvinnan bara två barn. I de fattiga länder där familjerna är stora, ska man satsa på vaccination, antibiotika och myggnät till barnen, och preventivmedel till de vuxna. Då minskar barnadödligheten, och då behöver inte kvinnorna föda så många barn för att säkerställa sin ålderdom.
Problem blir det däremot när de allra fattigaste ska komma ur fattigdomen (OBS! inte bli rika). Till det krävs resurser. Och då kan vi inte använda samma energimetoder som vi använder nu. DET är utmaningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar