tisdag 30 mars 2010

Kidsen är på nätet, men var är vuxna?

Emanuel Karlsten skriver klokt om Bjästa och internet. Det är ju inte internets fel att skvaller sprids, lika lite som det är telefonens fel. 100 procent av 16-24-åringarna finns på nätet! Men var är de vuxna??? Det är jättekonstigt att varken föräldrar eller lärare vet vad deras ungar pysslar med. Det är inte lätt, men man måste försöka!
Själv läxade jag upp några 14-åringar på Facebook. De hade en väldigt otrevlig ton mot varandra. Det är de som "addat" mig. Och ibland måste jag påminna dem om att vi vuxna finns där och ser vad de gör.

2 kommentarer:

  1. Ja, så rätt han har. Jag har sett hur dottern och hennes kompisar (och då pratar vi om 2:a-klassare) emellanåt har ganska otrevlig ton mot varandra när de chattar på MSN och därför har vi pratat mycket om det här med vett och etikett i dessa sammanhang. Det är så mycket enklare att vara spydig och elak när man inte ser den man pratar med i ögonen. Och sedan tycker jag baske mig att alla som jobbar med ungdomar borde ha ett intresse av att befinna sig där ungdomarna finns och hålla sig uppdaterade.

    SvaraRadera
  2. Eller hur? Det är OBEGRIPLIGT att inte lärare finns på de arenor som ungdomar gör. Det borde ingå i deras jobb.

    SvaraRadera