måndag 8 mars 2010

Varför svarar de inte?

Jag läser många bloggar. Men funderar på att sluta med dem som aldrig interagerar med sina läsare. Det finns några riktiga föredömen, typ Nattens bibliotek och Mymlan. Men jag måste säga att flertalet är usla. Jag skulle kunna förstå det om de fick 200 kommentarer om dagen. Eller 20.
Det finns de som hävdar att man slipper näthat om man bemödar sig att svara på alla inlägg, och ta diskussionen med surskallarna. Men det är ju så få som gör det. Istället stänger de av kommentarsfunktionen.
Höjden var när jag hade läst en bok som jag blev så oerhörd berörd av. Jag skrev ett tacksamt inlägg på författarens blogg. Inte ett pip till reaktion. Och han var INTE överöst med kommentarer.
Det är trist att så många väljer envägskommunikation. Som Fröken Ur.

2 kommentarer:

  1. Jag som kom in väldigt sent i bloggvärlden och inte vet så mycket om vad som anses som "vett och etikett" i den branschen blev aningen förvirrad när jag kommenterade en blogg och sedan fick svaret på min kommentar skriven på min blogg...om du förstår hur jag menar. Det tycker jag känns som ett konstigt förfarande, men det kanske är så proffsen gör, vad vet jag?

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte heller vad som är kutym. Men huvudsaken de svarar, tycker jag. Åtminstone när man ställer en fråga, eller som när jag hyllade den där författarens bok. Vad hade ett "tack" kostat? Jag undrar om de öht LÄSER kommentarerna? Vad är en blogg utan läsare? Och ska man inte vara rädd om läsarna?

    SvaraRadera