måndag 29 mars 2010

Sevärd dokumentär om sluten psykvård

Jag har en kär vän som är bipolär. Hennes högsta önskan är att bli lagom. Nu är hon ofta för mycket eller för lite. Hennes dosett är välfylld, men utan mediciner skulle hon inte leva ett såpass bra liv som hon ändå gör.
Jag tänkte på henne när jag såg Maud Nycanders välgjorda dokumentär Sluten avdelning. Se båda delarna!
Det var så befriande att se intelligenta och välformulerade människor. De är ju som vem som helst. Som du och jag. Om nu någon trodde något annat? Och överläkaren var så klok.
En kvinna, tillika mamma, som var självmordsbenägen berättade om läkaren som sagt:
- Ta inte livet av dig. Då hamnar din son här.
Det blev en vändpunkt för henne.
Tänk att säga något som förändrar livet för en person.

4 kommentarer:

  1. Önskar bara att det fanns mer resurser inom psykiatrin så att ALLA som är i behov av hjälp skulle få det. Som det ser ut idag är det ju långt ifrån tillfredsställande och fler och fler människor mår dåligt och blir allt sämre pga bristfällig vård.

    SvaraRadera
  2. Absolut. Jag tänkte faktiskt på det när jag såg programmen: Det är fantastiskt att mina skattepengar går till vård. Höj skatten så fler kan fungera i samhället. Det måste ju löna sig i längden?

    SvaraRadera
  3. Borde finnas en "gilla" knapp här som på fejjan. :-)

    SvaraRadera
  4. Jag hade en, men det såg så roddigt ut. Kanske lägger tillbaks den, för det går ju fortare att klicka där, än att skriva.

    SvaraRadera