måndag 29 mars 2010

Jag vill ha 214 mille. Trots allt.

Mymlans bloggtema: Vad skulle du göra om du vann 214 miljoner kronor?
Jag skulle: köpa varsin lägenhet till barnen och ge dem tio miljoner var. Två miljoner vardera till mina syskon, föräldrar, svärmor, svägerska och barnens kusiner. En miljon till min by, en till mina vänner i Ryssland, och så skulle jag pytsa ut tio miljoner till Läkare utan gränser och andra biståndsorganisationer. Jag skulle bygga ett hus precis som jag ville ha det, miljösmart, och möblera det i de möbler jag vill. Inklusive en pool. Och med sjötomt. Köpa en bil till mig och en till maken. Bjuda alla mina vänner på stor fest. Köpa flygbiljetter till alla, betala hotell till dem. Reeeeeesa!!!! Då har jag gjort av med hälften.
Jag skulle sluta jobba, och starta en egen tidning. Jag skulle skriva böcker och göra dokumentärer.
Min man skulle sluta jobba, för det vill han. Jag skulle inte skaffa städhjälp, trädgårdsmästare eller egen kock. De sysslorna skulle min man mer än gärna ägna sig åt. Men jag skulle skaffa en personlig tränare.
Jag skulle gå ut och äta oftare, gå på bio, teater, opera, musikal. Åka taxi oftare. Köpa kläder i god kvalitet. Allt jag skulle köpa, skulle vara av kvalitet, och det jag verkligen vill ha. Jag skulle inte tokshoppa.
Jag skulle köpa en båt till min man, för det vill han ha.
Pengar leder inte till lycka, men de gör livet enklare och roligare. Tänk att bara kunna resa iväg när man känner för det. Hälsa på sina vänner. Gå på en musikal i London en helg. Åka till solen en vecka när det är kallt och mörkt här. Resa till alla ställen jag drömmer om: Vietnam, Kambodja, Filippinerna, Malaysia, Sydamerika, USA, Bali, Maldiverna, Azorerna, Kap Verde, Gambia, Sydafrika, Tanzania...
Jag kanske skulle vara lite orolig för mina barn. Att de skulle strunta i att utbilda sig och skaffa ett kul jobb, för att leva på mammsens pengar. Och bli odrägliga. Så jag kanske skulle pytsa en summa månadsvis till dem, tills de blivit mogna. Jag vet inte.
Jag vet att pengar också kan ställa till bekymmer. Jag måste ha larm på mitt hus. Hantera tiggarbrev. Hantera människors avundsjuka.
Om jag skulle ge pengar till några vänner som har det tufft ekonomiskt, hur blir vår relation? Känner de en evig tacksamhetsskuld?
Men det positiva överväger, så 214 mille: välkomna!

4 kommentarer:

  1. Jag skulle antagligen bli alldeles snurrig och inte veta i vilken ände jag skulle börja. Tänk om jag skulle bli snål! Men jag tror att jag skulle göra ungefär som du, resa, ge bort, köpa drömboendet (där det viktigaste är att det finns en stor inomhuspool). Men jag skulle också anställa städhjälp - kanske en butler. Det roligaste med att vinna så himla mycket pengar skulle ju vara att det då finns så mycket pengar att ge bort. För egen del skulle ju en betydligt mindre summa räcka.

    SvaraRadera
  2. Jo. Egentligen skulle man ju anställa människor för att skapa jobb, men det är en sån underlig tanke. Min tidning skulle ge jobb. Och mina dokumentärer, för jag kan inte filma.
    Var är pengarna???

    SvaraRadera