onsdag 13 januari 2010

Det är bra att Saab läggs ner

Det sa Fredrik Segerfeldt, Den nya Välfärden på P1 i morse. Han drog en parallell till Facit som tillverkade skrivmaskiner. Det är klart att de inte kunde fortsätta med det när datorerna kom. Vem köper en skrivmaskin idag? Vad har hänt med dem som jobbade på Facit? Det vet väl ingen, men förmodligen gick det väl ganska bra för de flesta.
Därför är det bra att Saab läggs ner. Det kommer att komma något gott ur det. Vad, vet inte Fredrik Segerfeldt. Bilar kan tillverkas i låglöneländer. Saab har gått med förlust i 20 år.
Låter inte helt fel. (Jag har stor respekt för alla dem som mister sina jobb. Men om man bortser från det.)
Jonas Thunberg, ledarskribent på Flamman, säger å sin sida att Sverige behöver sina industrier. Regeringen måste säga att det är viktigt att bevara industrier i Sverige, men det gör den inte. Tänk på det när ni röstar i höst, säger han. Vill ni rösta på en regering som vill lägga ner industrier?
Låter inte heller fel.
Alltså, visst var det enklare när man var ung och hade svar på allt? När allt var svart eller vitt? Och man VISSTE? Ju mer jag vet, desto osäkrare blir jag...

2 kommentarer:

  1. Det är ju en jättesvår fråga och det är många människoöden bakom nedläggningar av stora industrier. Men å andra sidan är det ju så, precis som du säger, de har inte gått med vinst på en massa år. Det har ställts krav på att regeringen ska skjuta till pengar, men vilka pengar, undrar jag? Och Volvo då, då skulle ju även de behöva få lite pengar. Och nästa och nästa företag, stort som smått, som inte går runt av egen kraft.

    SvaraRadera
  2. Precis. Och ska staten bygga bilar? Eller sy t-shirtar? Knappast. Men inte är det enkelt, inte. Och jag är glad att jag inte jobbar på Saab.

    SvaraRadera