onsdag 5 maj 2010

Se Kvartersdoktorn

Har du missat den fantastiska serien, så se den i SVT Play. Läkarna är nästan för bra för att vara sanna. Jag önskar bara att det fanns fler av samma sort som Lotta och Magnus.
I går sa Magnus en klok sak som jag tog fasta på:  Han går aldrig till läkaren. Han har ingen aning om ifall han har högt blodtryck eller kolesterol. Han känner sig frisk, och finner en sådan glädje i det. Skulle han få reda på att han till exempel har högt kolesterol, så ska han ägna sitt liv åt att oroa sig för det och ändra sin livsföring. Och kanske förlänga sitt liv med tre månader. Han väljer i stället glädjen i att känna sig frisk och må gott.
Och jag undrar varför jag inte följde mitt hjärta, och struntade i den där hälsoundersökningen på jobbet. Nåja, nu var det ingen fara på taket. Jag var synnerligen välmående, men varför tycker vi det är viktigt att ta en massa prover och testa oss, om vi känner oss friska? Är vi lurade av alla dem som vill tjäna pengar på oss?

2 kommentarer:

  1. Jag fullkomligen älskar dessa två doktorer jag också. Men jag kan bara hålla med honom till viss del. Visst, man behöver inte göra en massa onödiga undersökningar mest hela tiden. Men samtidigt kan man ju faktiskt förlänga livet ganska mycket om man behandlar ett högt blodtryck eller dåliga blodfetter. Likaså är det ju av värde att t.ex göra rutinmammografier och cellprov för att om möjligt upptäcka förändringar i god tid och därmed kanske klara livhanken.

    Men jag älskar när han säger till sina gamla patienter "Jag säger inte var rädd om dig, utan jag säger ha kul".

    SvaraRadera
  2. Jo, du har rätt. Men jag tänker att han ändå är läkare och VET. Då måste han veta att risken är liten att drabbas av än det ena, än det andra. Äsch, jag vet inte. Svår balansgång.

    SvaraRadera