fredag 28 maj 2010

Varför får inte barn längta?

Jag vet inte hur många bio- och teaterbesök jag varit på med mina barn när de var små. Och alltid, alltid var det barn där som var för små. De kunde inte sitta still, de kunde inte vara tysta och deras föräldrar fick förklara allt för dem. Jag har varit på cirkus med mina barn när andra barn skrikit av rädsla. För att de är för små.
Nu håller jag på med en grej på mitt jobb där åldersgränsen är nio år. Föräldrar ringer och mejlar och bönar och ber. Snäääälla, jag har en 8-åring... OK, en mogen 8-åring kan väl gå. Men det finns de som vill lämna sina 5-, 6- och 7-åringar. Och idag: en 4-åring!!!
Hur tänker de??? Varför kan inte barn få längta tills de har åldern inne?

2 kommentarer:

  1. Sedan blir det jättejobbigt för oss som tycker att barnen ska vänta på sin tur. Här hemma har vi haft diskussioner om varför E inte får gå med i FB (åldersgräns 13 år eller nåt), inte får se Robinson (vi tycker inte det är lämplig underhållning för 8-9-åringar att se på när vuxna intrigerar och mobbar varandra), varför hon inte får sminka sig när hon ska till skolan (alldeles åt skogen för tidigt enl oss).Precis som du säger, det är viktigt att ha något att längta till och dessutom tror jag det är viktigt att barn lär sig att det finns åldersgränser av en anledning och att det också ska respekteras.

    SvaraRadera
  2. Precis! Men de flesta orkar väl inte ta fajten.

    SvaraRadera