lördag 1 maj 2010

Hur svårt kan det vara?

Jag har ungefär en miljard olika inlogg till jobbet, butiker, banker... ja, ni vet. Men jag blir galen på att nästan ingen skriver VAD som är användarnamn och lösenord. Ibland har jag hittat på ett eget användarnamn. Ibland är det mitt personnummer. Med 10 eller 12 siffror. Och ibland min e-postadress. Hur svårt kan det vara att bredvid inloggsrutan för användarnamn skriva: e-postadress, personnummer med 12 siffror eller vad det nu är?
Och bredvid rutan för lösenord skriva typ: minst 6 bokstäver och 4 siffror.
Jag har ett system för lösenord. Men ibland kräver de till exempel fyra siffror, och då lägger jag till det. Men jag kommer ju inte ihåg NÄR. Jag får ständigt beställa nytt användarnamn och lösenord.
Om jag skulle ta och skicka lite ilskna mejl, såhär på lördagskvällen...

2 kommentarer:

  1. Jag hör dessvärre till den där livsfarliga kategorien människor som har samma lösenord på väldigt många ställen - till min mans stora förtret! Men det innebär ju också att jag åtminstone minns dem.

    SvaraRadera
  2. Men huvvaligen! Jag är alldeles för konspiratoriskt lagd för att våga ha det så enkelt.

    SvaraRadera