måndag 18 oktober 2010

Kyrkan förlorar 30 miljoner - rätt åt den

Jag hörde på radion en finsk präst (partiledare för motsvarande KD) vräka ur sig sina homofoba åsikter om att äktenskap är bara för man och kvinna, som det står i Bibeln. Och man ska inte leva ut sin homosexualitet. Yada yada. Men då reagerade folk med att gå ur kyrkan.18 000 personer har nu lämnat kyrkan, och det innebär att en veckas utträden har kostat kyrkan omkring tre miljoner euro i förlorade skatteinkomster. Heja alla som reagerar!
Jag fattar inte varför kristna inte tycker att alla människor är lika mycket värda, och varför de inte bejakar kärlek.

4 kommentarer:

  1. Du har så rätt så! Det var av den enkla anledningen som jag och maken gick ur svenska kyrkan. Vi som inte alls tror på någon Gud var hjärtligt välkomna att gifta oss i kyrkan, medan homosexuella som är troende inte alls fick det. Hur märkligt som helst!

    SvaraRadera
  2. Mycket konstigt! Jag gick ur när jag fyllde 18 år.

    SvaraRadera
  3. Dom kan gott förlora ännu mer om dom ska hålla på sådär!!! Jag är i och för sig med i kyrkan, men har funderingar på att gå ur. Men jag är lite orolig över hur det blir med begravningar och så då. Vet du hur det fungerar med begravningar om man gått ur kyrkan?

    SvaraRadera
  4. Man får begravas i kyrkan även om man inte är medlem, men det kan kosta lite mer.
    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=680544
    Och det blir ju vanligare och vanligare med borgerliga begravningar.

    SvaraRadera