söndag 26 september 2010

Är jag bortskämd om jag vill ha kul?

Jag beklagade mig häromdagen för att det inte är så kul på mitt jobb. Då sa några personer ungefär:
- Vaddå kul? Hur kul tror du jag har på mitt jobb? Det är kul ibland, men för det mesta är det ju trist. Inte jobbar jag för att det är kul. Kul har jag på min fritid.
Jag har jobbat i 30 år och nästan alltid haft kul på mina jobb. Inte varje dag, men för det mesta. Och när det inte längre har varit roligt, så har jag sagt upp mig och hittat ett annat jobb.
Jag undrar nu: är det bortskämt att vilja ha kul på jobbet? Är det för mycket begärt? Ska jag nöja mig med mindre? Är det mer realistiskt att ha ett jobb som bara är helt OK? Jag har ju kul på min fritid - det kanske räcker?

6 kommentarer:

  1. Nej, jag tycker att man ska sträva efter att ha ett jobb som känns roligt. Jobbar man heltid är det ju ändå där man tillbringar den mesta delen av sin vakna tid. Sedan kan det ju vara roligt på olika sätt; det kan vara att arbetsuppgifterna är roliga eller att arbetskamraterna är roliga.

    SvaraRadera
  2. Jo. Och jag tror kanske att det bara är en tillfällig svacka på mitt jobb, så att det snart blir kul igen. Undrar om många nöjer sig med ett jobb som är bara OK? Nu kan ju inte alla välja, och alla har inte ens jobb, så jag vet att jag är privilegierad.

    SvaraRadera
  3. Nej jag tycker inte att du är bortskämd om du vill ha roligt på jobbet. Det måste vara hemskt att gå till ett jobb där man har tråkigt eller som man är missnöjd med, man är ju på jobbet väldigt mycket av sin vakna tid.

    SvaraRadera
  4. Jo, men jag har också träffat folk som har ganska tråkiga jobb, som säger att de sitter och tänker på annat under jobbet. Och så har de schyssta jobbarkompisar, så då är saken biff. Det är nog tur att vi är olika.

    SvaraRadera
  5. Det är klart man ska ha kul på jobbet! Jag skulle bli jättedeppig om jag hade ett tråkigt jobb och bara gick och längtade hem. Jag vet, jag har provat på såna jobb.
    Sen smittar stämningen av sig ganska lätt. Även om jobbet är roligt men många går och surar blir det ju trist på jobbet. Vad tycker de andra på jobbet? Tycker dom också att det är tråkigt? Eller har du bara tröttnat? Jag tippar på en svacka.

    Förresten så trodde jag att du alltid hade kul på alla dina jobb!? Man har väl inte roligare än man gör det ;-)

    SvaraRadera
  6. Det är nog blandade känslor, men några tycker nog det är lite halvtrist. Fast jag brukar inte låta mig smittas av sånt.
    Jo, jag tror också det är en svacka, och jag har föreslagit några förbättringsgrejer.
    Jo men jag brukar ju ha kul på alla mina jobb. Och kanske ska jag göra mig roligare ;)

    SvaraRadera