lördag 25 september 2010

Vad kan man kräva?

Jag har en bekant vars son är vegetarian. Det har han varit hela sitt liv, för att hans mamma och pappa har bestämt så. Jag har inga synpunkter på det, bara barnet får i sig tillräckligt med näring. Men. Nu kräver föräldrarna att maten på dagis (jag vet att det heter förskola) till sonen ska vara så lik de andra barnens mat som möjligt. Köttbullar till de andra, kikärtsbullar till pojken. Ni fattar. Fin tanke. Men inte helt realistisk, tycker jag. Det här dagiset får sin mat från ett stort centralkök (förkastligt, iofs, men det är en annan sak), så då får pojken den vegmat som tillagas där. Föräldrarna kräver nu att dagis ska laga kikärtsbullar när det är köttbullar. De är mycket arga och stridbara. Jag har sagt att jag inte tycker att mina skattepengar ska gå till att en person ska tillbringa tid i köket för att tillfredsställa dem, när det är så lite personal på dagis. Jag fick onda ögat. Så nu brinner jag väl i helvetet.

3 kommentarer:

  1. Äh, vilket trams! Jag tycker som dig, de kan väl vara glada över att det serveras vegetariskt och sedan om det inte ser ut som de andras mat kan väl inte ha någon betydelse. En annan sak som jag reagerat över är någon skola i södra Sverige där det går ganska många muslimska barn, där har man helt uteslutit alla maträtter innehållande griskött för att alla ska få samma mat! Helt fel, enligt mig. Om man av någon anledning inte kan, eller vill, äta det som serveras så får man nog nöja sig med att man får lite annorlunda mat än de andra.

    SvaraRadera
  2. Bra. Fast det där med grisköttet vet jag inte. Om det är många muslimer kanske det är enklare att utesluta det helt och bara laga en rätt, i stället för två? Jag tänker på mattanterna som sliter hund. Då kan man äta griskött hemma.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker ändå att det går för långt om man av religiösa skäl drar in något för ALLA, även de som inte har samma tro. Dessutom tror jag att det kan ställa till mer problem om man gör så, det kan bli mer illvilja gentemot de som är muslimer om andras barn blir "drabbade". Dessutom har jag ett exempel som inte handlar om religion, men där jag också tycker att man har gått för långt. Bara för att en elev är allergisk mot tomater får hela hennes klass käka annan mat än övriga skolan - helt utan tomatpuré, ketchup osv.

    SvaraRadera