torsdag 23 september 2010

Att utgå från sig själv

Det tror jag de flesta gör. Och så tycker vi att andra, som inte är som oss, är lite konstiga. Typ så här:
En person har dålig ekonomi (pluggar) men har aldrig med sig matlåda, utan lägger ca 1 600 k/månad på att äta ute. Varför har du inte matlåda, undrar jag, som alltid har det.Eller tar med dig fil och flingor, eller gröt eller Findus färdigmat?
- Det bli ingen mat över, svarar vederbörande.
- Men varför lagar du inte mer då? Tänker jag, men säger inte.
En annan kommer alltid för sent, och har inte hunnit äta frukost, och börjar arbetsdagen med att äta, på arbetstid. Varför går du inte upp lite tidigare, undrar jag som alltid är i god tid och har ätit när arbetsdagen börjar.
- Jag är så trött. Jag snoozar för många gånger. Ungarna krånglar. Eller något annat.
- Varför lägger du dig inte tidigare då? Tänker jag, men säger inte.
Och så vidare. Som tur är, så håller jag truten, och jag försöker att inte fördöma. Men jag TYCKER det är konstigt. Hur  svårt kan det va, liksom?

6 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är två olika saker du beskriver. Den första, med den dåliga ekonomin, kanske tycker att det är okej att slösa bort så mycket pengar på att äta ute och då får det väl vara det så länge ingen annan drabbas. Den andra, som kommer för sent och käkar frukost på arbetstid, tycker jag faktiskt borde skärpa till sig för hon/han låter ju det gå ut över andra.

    Jag hade en gång en kollega som konstant klagade över sin dåliga ekonomi, såg snett på andra som tjänade mer osv. Men hon åkte själv utomlands MINST en gång om året och var ofta borta i flera veckor. Då kan jag tycka att hon kan hålla truten - för kan man resa på det viset har man inte speciellt dålig ekonomi. Hon valde ju själv att snåla hela året för att ha råd med sina utlandsresor.

    SvaraRadera
  2. Så sant som det var sagt!
    Det är som när jag jobbade 75 % och gick hem vid 15-tiden och fick gliringar av typen "Det är till att ha det bra". Att jag fick 25 % mindre i lön och att glirarna (heter det så?) också hade kunnat jobba 75 % tycktes de inte tänka på. Hå hå ja ja. Fast det var ytterligare en sak.

    SvaraRadera
  3. Jag och sonen pratade om något idag som berör det här: Att vara noga med att inte döma andra. Sonen säger att han ibland har ont i benen (reumatiker) och gärna sitter på bussen, men kan känna att han får blickar. Jag kom med mitt exempel: När jag skulle ned för att vaka vid mammas dödsbädd var jag verkligen superförkyld med hosta och feber men satte mig på tåget bland en massa människor. Jag hade förmodligen själv misstyckt om det var jag som utsattes för smittorisken genom någon som valde att åka tåg trots att hon var sjuk. Men jag hade ju en anledning.

    Men jag tycker ni har alldeles rätt när det gäller det ekonomiska. De flesta val vi gör i vår vardag påverkar vår ekonomi men det verkar som om en del människor inte riktigt förstår det. Matlåda är ett jättebra exempel.

    Det verkar som om ni är inne på något riktigt riktigt viktigt: Att stå för de val man gjort!

    /Lena

    SvaraRadera
  4. Bra "diskussion" det blev, fast min tanke var att man tycker att andra, som inte gör som man själv, är "konstiga".

    SvaraRadera
  5. I en annan tid skulle jag ha kunnat vara den som trots dålig ekonomi åt uteluncher och inte fick tid för mig själv på morgonen... T ex. Idag är det en annan sak.

    Vi kan aldrig, på riktigt, gå en mil i varandras mockasiner...
    /Lena

    SvaraRadera
  6. Visst är det så. Jag övar på att tänka hur det SKULLE vara att gå en mil i någon annans mockasiner. Men det är svårt.

    SvaraRadera