torsdag 23 september 2010

Så ålderdomligt vi röstar

Jag ser alla rösträknare på tv, med gummituta på fingret, bläddrandes och räknandes. Hur ålderdomligt är inte det? Jag kan hantera miljoner på olika bankkonton (om jag hade), jag kan deklarera och göra en mängd andra saker med e-legitimation. Varför kan jag inte rösta så? Jag har röstat i 30 år och det har gått till på precis samma sätt. Och innan dess gick det till på samma sätt i många, många år. VILKET annat område i samhället har stått still lika länge? Det skulle vara skolan då.

6 kommentarer:

  1. Så himla rätt du har! Det har jag aldrig tänkt på! Finns det något land i världen som har modernare system? USA?

    SvaraRadera
  2. Jag vet faktiskt inte. Jag ska googla på det i helgen ;)

    SvaraRadera
  3. Det hade jag inte tänkt på, men Guuuud så ålderdomligt. Men är det kanske för att vi inte riktigt litar på tekniken?
    Fast miljontals kronor hanteras ju med teknik.

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte. Men det måste ju gå att lösa!

    SvaraRadera
  5. Ja det är märkligt. Man får deklarera och göra en massa annat via internet med sin bankid men man får inte rösta. Konstigt och gammalmodigt. Nu hade vi i och för sig ett högt valdeltagande i år, men kunde man rösta via datorn och internet så skulle nog valdeltagande bli högre och rösträkningen skulle säkert bli bar mycket säkrare. För den här metoden vi använder nu verkar ju inte helt säker.

    SvaraRadera
  6. Eller hur? Möjligen skulle de som är 80+ falla bort, men snart är ju det problemet borta. Många av dem som är 80+ om några år har jobbat med datorer.

    SvaraRadera