måndag 20 september 2010

Hur gick det till?

Hur kunde SD ta sig in i riksdagen? Jag känner INGEN som röstat på dem. Är alla jag känner kloka? Kanske. Eller skäms folk att säga det? Troligen. Är det en missnöjesyttring? Förmodligen. Är det rasism? Säkert. Rädsla, okunskap, dumhet? Bergis. Och hur många är som Carina Åhs? "Hennes mamma är fattigpensionär och Carina tycker inte att man ska behöva vända på varenda krona och inte kunna köpa det pålägg man helst vill ha på smörgåsen. Hennes son blev i början av sommaren rånad och Carina tycker sig se mer våld i vardagen och längtar tillbaka till den tid då man inte behövde låsa sin dörr. I kampen om resurserna ser hon inte hur pengarna ska kunna räcka till både hennes mamma och Fatima från Somalia." (Annika Hamrud och Elisabet Qvarford). Hela inlägget här. 
Jag tycker att  de rödgröna missat att föra fram politiken som kan hjälpa Carina, hennes mamma och son. Och Fatima. Jag tycker de står för att vi gör saker TILLSAMMANS, medan Alliansen står för att var och en sköter sitt. Och jag befarar att många tänker "Röstar jag på Alliansen får jag 100 kr mer i plånboken varje månad. OK, då är saken biff".
Nu ska det bli väldigt intressant att se hur det blir. Får vi ett kallare, hårdare Sverige?

3 kommentarer:

  1. Jag är djupt sorgsen över att SD tog sig in i riksdagen. Men kanske vi ska försöka hoppas på att detta som nu hänt i stället kan föra med sig något gott? Att vi nästan 95% som INTE lade våra röster på SD kan förena oss och kämpa mot rasismen? Att de övriga partierna får upp ögonen för hur viktig den här frågan är?

    SvaraRadera
  2. Ja det är en stor sorg att SD kom in. Men jag tror också att det mycket beror på missnöjet som finns ute i samhället. När missnöjet gror ute i husen så kan man inte tiga ihjäl SD, det hade behövts diskussioner där SD var med, så att ALLA hade fått höra vad det partiet verkligen står för. Som läget blev nu så fick SD för mycket reklam på fel sett, hade dom behövt stå till svars för sina åsikter så tror jag/hoppas jag att många hade ryggat tillbaka och insett vilket parti de verkligen är... /Kram

    SvaraRadera
  3. Ni är så kloka! Kanske kan det bli så att integrationsfrågor kommer upp på bordet på ett annat sätt nu, och att vi kan göra den bättre? På samma sätt som när MP kom in i riksdagen, så började övriga partier att tala miljö. Och redan igår protesterade tusentals människor, så all den kraften kan förhoppningsvis kanaliseras till något positivt.

    SvaraRadera