tisdag 21 september 2010

Föräldramöten

Hur många sådana här, eller snarlika, föräldramöten har jag varit på? Alltför många. Jag har varit som D, men har vikt mig för trycket. Inte för att vi inte haft råd, utan med tanke på andra som kanske inte har råd. Tänk en lågavlönad, ensamstående morsa med tre ungar, där alla ska ha klasskassa!
- Mäh, det är ju inte mer än en chipspåse, det har ju alla råd med, säger många.
Och VAD vet de om det???
Alla mina barn kom till Liseberg. Men nu ångrar jag att jag inte stod på mig och vägrade klasskassa.

4 kommentarer:

  1. Frågan kom upp på föräldramöte förra året, i 2:an alltså. Det kom olika förslag, bl.a att alla familjer skulle lägga X kronor i månaden eller per termin till en klasskassa. Dock blev detta nedröstat och en av anledningarna var just att alla kanske inte har råd och vad gör man då med de barn som inte varit med och samlat?

    SvaraRadera
  2. Bra att det blev nedröstat! Det här är ett elände som måste få ett slut. Särskilt med tanke på att barnfattigdomen i Sverige ökar.

    SvaraRadera
  3. Precis dom där problemen har vi också haft i döttrarnas klasser. Jag har röstat för att inte ha klasskassa men det har alltid slutat med att det blivit klasskassa, men sen har klassen splittrats på grund av olika saker i skolan, så inget av mina barn har lyckats komma iväg på en skolresa ändå, fast vi samlat. Och ärligt så vet jag inte ens vart pengarna till slut har tagit vägen ...
    Det är svårt det där, för alla har ju inte råd. Man behöver inte ens vara ensamstående förälder. Vi har haft det knapert även fast vi alltid har varit 2 föräldrar, men ibland har inte ekonomin gått runt, så är det bara. Kram

    SvaraRadera
  4. Precis! Och VEM räcker upp handen och säger "Vi har inte råd"? Nä, usch, bort med insamlingar.

    SvaraRadera