söndag 5 december 2010

Om bekräftelsebehov

Alla vill bli bekräftade. Och sedda. En del mer, en del mindre. Det gäller att lära sig hur mycket var och en behöver, för att kunna bjuda på det.
Jag har under en period kört en variant där jag berömmer kvinnor för det de gör, och män för hur de ser ut. Eftersom det oftast är tvärtom, och männen lätt blir för stora egon. Det har funkat toppen och varit jätteroligt.
Men nu funderar jag över en annan variant: Att berömma folk för den de ÄR, snarare än för det de GÖR. Det är så lätt att bli så prestationsinriktad.
När jag hade det tufft med ett av mina barn som var på glid, så sa jag "Jag älskar dig för den du är, men jag hatar det du gör". Tonåringen himlade med ögonen och sa "I vilken film har du hört det där?". Men det var ingen filmreplik, jag hade kommit på den själv.

6 kommentarer:

  1. Det är inte lätt det där. Det är så mycket lättare att faktiskt berömma någon för det de gör än för vad de är - konstigt nog. Det är något vi tränar på här hemma med dottern, så att hon inte ska tro att hon måste prestera hela tiden utan duger bra precis som hon är. Men ofta kommer jag på mig själv med att glida in på det där med prestationerna.

    SvaraRadera
  2. Just precis så är det ju med barnen, jag säger också så till mina barn om de gjort något "dumt". Haha filmreplik, den var lite rolig.
    fast du det kanske är en filmreplik eller från någon bok, jag vet faktiskt inte. Jag trodde typ att det "bara" var jag som sa så men nu är vi ju iaf två som säger så. Så man kan ju undra, vart har vi fått det ifrån? /Kram

    SvaraRadera
  3. @Kristina: Visst är det lätt att bara se till prestation? @M-L: Smarta kvinnor, tror jag det beror på ;)

    SvaraRadera
  4. Love it! Så himla inspirerande, det kopierar jag rakt av. En fråga dock, hur mottog männen komplimangerna om deras utseenden? Tar de det inte bara som att man raggar?

    SvaraRadera
  5. Männen uppskattade det jättemycket! De är ju inte bortskämda med det. Typ
    - Snygg kavaj!
    - Va fin du är i håret.
    - Snygga glasögon.
    - Fin skjorta.
    Ja du vet. Ragga? Näää. KAN bero på att jag är en gift tant ;)

    SvaraRadera